Noen digitale førjulspakker

Okei, uke to i forsøket på å samle noen interessante lenker og debatter den siste uken. Den publiseres på juleaften, men er egentlig samlet sammen fredag og mandag. God jul.

Aftenposten har utviklet seg spennende digitalt i høst før og etter lanseringen av betalløsningen. Her er dagens bidrag til multimediapakker: Amagasinets reportasje fra Kronprins Haakons tur til Afrika. Det skjer endel med langformat og multimediapakker, og jeg syns Aftenposten har laget flere gode pakker. Afghanistan-pakka tidlig i høst er et annet eksempel. Her syns jeg for eksempel NRK kunne hatt endel å lære, med tanke på mulighetene det mediehuset har.

Men jeg stusser litt på at dette formatet ikke har noen utgang med innspill til andre gode saker fra A-magasinet. Det er «dead end» rent klikkmessig, jeg kunne tenkt meg å lest flere gode reportasjer når jeg først var i dette moduset.

Her er et annet blad som satser mye på litt annerledes fortellergrep. Eirik Urke er fotografen i Teknisk Ukeblad som har laget en fin billedpresentasjon av vår viktigste inntektskilde og største teknologiske prosjekt – livet på oljeplattform. Den er fortalt gjennom betabloggen til bladet, en fin oppfinnelse sikkert inspirert av den svært gode bloggen NRK Beta.

Her er en tre uker gammel sak fra Beta på noe av det samme som de to første lenkene, hvordan NRK kan formidle sine dybdereportasjer.

Medium er et nettmagasin som tester ut nye fortellermaler digitalt, her med en sak om musikkstreaming og hva det kunne vært. 

Her er forøvrig en oversikt fra noen engelsktalende medieledere på de viktigste digitale historiene i 2013, fra Journalism UK

 

Betalt innhold

Fremium-modellen er den som gir størst økonomisk uttelling for inntekt fra apper, viser denne oversikten som Mashable publiserte fredag.

Slik gikk det med de svenske nettavisene som har innført betalingsmodeller, viser en oversikt fra svenske Medievärlden. Omtrent som i Norge, ser det ut til. Men det skal jeg gå mer i detalj på i seminaret 21. januar i Oslo om erfaringene med betalt digitalt innhold.

Hva er livet etter innføring av betalt innhold? spør American Journalism review. Artikkelen stiller blant annet kritiske spørsmål til den harde betalingsmodellen som mange amerikanske og noen noen norske medier har innført, fordi det er så få mennesker innenfor betalingsløsningen at det er vanskelig å hente ut andre inntekter.

Sosiale medier

Delingen på facebook har gitt grunnlag for en ganske tydelig utvikling av journalistikk og nettsteder basert på deling av saker og mer trigget innhold og titler. Upworthy og Buzzfeed er de to mest markante, og denne analysen viser tydelig hvorfor: De slår alle andre medier ned i støvlene på Facebook

Markedsføringsreportasjer

I reklame- og PR-verden så er begreper som brandet content, content marketing og native advertising de virkelig store summeordene om dagen. Det handler stort sett om hvordan selskapene kan markedsføre seg gjennom reportasjelignende innhold formidlet på egne og andre kanaler. Litt ut fra erkjennelsen om at det er blitt så mye reklame at virkemidlene slår hverandre ihjel, og at man ønsker å bruke lesergrepene som fungerer i reportasjeformatene. Det er en stor diskusjon som ikke tas nå. Men her er en sak som heller litt kaldt vann i iveren. For er det virkelig slik at disse markedsføringsartiklene virker stort. Ikke følge denne oversikten fra Adweek, som viser til en analyse av spredningen til store amerikanske kampanjer.

Når vi først er på kritiske blikk på markedsføring, så skriver CNN Money om hvordan deler av medieindustrien er bygd på falskneri når det gjelder nettbruk av reklame.

 

Glasskulebidrag

Maria Garcia, en profilert medierådgiver som blant annet har hjulpet Aftenposten, har sine syv optimistiske spådommer for hvorfor det blir et bra år for mediene: Stikkord: Nye aviser oppstår, masse action i mobil, de unge hekter seg på nyhetsforbruket, multimediajournalistikken og datadrevet storytelling etablerer seg. Ganske opplagte ting, men greit utvalg.

Nieman journalism lab har publisert hele 24 bidrag om journalistikk inn i 2014. I meste laget å ta inn over seg, og jeg har ikke rukket å se hva som er interessant ut over selvfølgeligheter av det. Men et bidrag som virker interessant, er denne oppfordringen til mediene om å hive seg i gang med personaliserte nyheter siden det vokser opp en generasjon som har fått det siden sine første digitale opplevelser med spill, filmer og annet digitalt innhold fra barnehagealder.

Journalistikk

For de med sikkerhetsnoia: Slik kan journalister kryptere eposten sin, fra Poynter-instituttet i USA. 

Og for de med alvorlig noia: Slik vil de største mediene rapportere apocalypsen, i Buzzfeeds hysteriske parodi.

 

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Du kan bruke disse HTML-kodene og -egenskapene: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>