Fredag 13. posten – nette ting fra uke 50 2013

Okei, dette er en ren stjæling av making waves-bloggen sin gode vane med ukesoppsummering på deres interessefelt.  Men det er nå engang slik at det i løpet av en uke dukker opp en haug med interessante artikler og nyheter som det er greit å ha samlet et sted, så dette er en slags redigert og publisert bokmerkeliste for den siste uka.

  • Denne uka startet for alvor et av de spennende journalistiske prosjektene de siste månedene: Daily Mirrors digitale satsing med nye grafiske framstillinger av sakene, Ampp3d. Det har vært en debatt i Norge om presentasjon av digitale nyheter (skal komme tilbake til den), og jeg syns dette tiltaket med Martin Belam i spissen er spennende.  Hvis du leser bloggen hans, så forklarer han navnevalget (det må trikses litt for å finne gode og ledige url-er).
  • Forbes har laget en liste ved årsskiftet (som nesten alle andre) over fem selskap som gjør medieforbruket litt smartere dette året. Ampp3d er ikke med der, de startet jo nå, men blant annet er Circa med, et amerikansk selskap som gjør litt spennende nye ting i mobil nyhetsrapportering. Blant annet oppdateres man automatisk på det som er nytt i en sak siden sist.
  • Digital visualisering er en av de store medietrendene, og her kommer The Atlantic med en inspirerende og interessant oversikt over de viktigste økonomiske nyhetssakene i år fortalt med gode grafer.
  • Desembers store interndebatt i mediebransjen er NRKs digitaltsatsing. Forrige uke gikk Aftenpostens nye redaktør Espen Egil Hansen ut i Dagens Næringsliv og sa at NRKs ekspansive satsing var en utfordring for de kommersielle aktørene fordi den lå så tett opptil VG-nett og Aftenposten.no. Denne uken kom Olav Anders Øvrebø, med en litt mindre prangende redaktørtittel for VoxPublica, med et innspill at NRKs nettsatsing burde vært mer preget av kvalitetssaker og mindre preget av å få flest mulig klikk og brukere. NRKs nettsjef Sindre Østgård svarer i et innlegg at det vil NRK gjerne, og i en påfølgende twitterdebatt antyder han at NRK kanskje vil se på en funksjon hvor de kan speile annet innhold på en god måte – kanskje slik sol.no gjør i dag. (Disclaimer: Jeg har sittet i redaktørforeningen styre med Espen Egil Hansen, og har tidligere vært søker på digitaljobb i NRK, så jeg er litt inhabel og får heller utdype denne debatten ved en annen anledning)

 

  • Fikk sosiale medier for mye oppmerksomhet i valgkampen, spurte smarte Ida Aalen i en kronikk i DN tidligere i høst, og denne uka har hun lagt den ut digitalt på sin egen blogg. Det er selvsagt ikke noe ja og nei svar, og Aalen er god og nyansert på at det ikke var så mange som fulgte tett, og at det nok også på det politiske området så lar vi oss påvirke av vennene våre like mye som autoriteter, men at det har en to-stegs funksjon som gir det noe mer innflytelse enn de rene tallene.

 

Betalt digitalt innhold

  • Betalt digitalt innhold er en av årets store medietrender, og jeg er nok litt nerdede på dette i høst siden jeg har vært engasjert av Institutt for journalistikk for å lage dypdykk på dette området. Her er en studie som er aktuell i debatten om det er digitale annonseinntekter eller digitale brukerinntekter som er viktigst for mediebransjen framover. Den viser at enkelte aviser og magasiner faktisk har økt annonseinntektene etter overgang til betalt digitalt innhold. Det er nok ingen enkel debatt dette, men på samme måte som betalingsløsninger ikke kan redde mediebransjen så er det nok heller ikke så svart-hvitt som at betalt digitalt innhold ødelegger muligheten for å hente digitale annonseinntekter.
  • Norske Cxense seiler opp som et av de mest interessante norske leverandørene på medieområdet når det gjelder software og annonseløsninger, og markedsfører seg tungt med bigdata-løsninger.  Blant annet gir de medieselskapene mulighetene til å gi leserne innhold og annonser basert på tidligere bruk, og dermed interesseområder. Det er startet av tidligere Fast-grunder John Markus Lervik (som forøvrig er i en rettsak om sitt gamle selskap Fast for tiden, men det er en helt annen sak). Denne uken gikk også Haugesund avis forsiktig i gang med deres verktøy for å gi leserne en mer personifisert digitale utgave. Selskapet har også kjøpt danske Emediate, som er den største aktøren på dette markedet i Norden.

Ellers:

  • Avisa Nordland ble frikjent for ærekrenkelser i andre rettsrunde etter å ha tapt i første i den såkalte kirurgisaken. Lagmannsretten kom til en annen konklusjon enn tingretten i en av de større medierettssakene i år. Dermed fortsetter statistikken som sier at det skal svært mye til før medier blir dømt i Norge. De aller fleste saker ender med frikjennelser.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Du kan bruke disse HTML-kodene og -egenskapene: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>