Bergens Tidende startet med betalt digitalt innhold

bloggbilde bt+

skyggen av at Erna Solberg ble statsminister startet Bergens Tidende idag med betalt digitalt innhold på nettsiden bt.no, samt en endring i abonnementsordningen som gjør at eavisen er inkludert i den vanlige prisen. 

Det er mest å regne som en pluss-modell hvor mye av innholdet på nettsiden i utgangspunktet er åpent for alle, men hvor noe av innholdet er for betalende lesere. Det er et naturlig valg for slike aviser som flere andre aviser allerede har innført. Aftenbladet.no innførte den før sommeren, og Drammens Tidende innførte den for halvannet år siden. I sommer endret også Tønsberg Blad sin modell, slik at abonnentene fikk alt det digitale innholdet inkludert i prisen og ikke måtte betale ekstra.

Den skiller seg fra Fædrelandsvennen sin modell fra halvannet år siden ved at langt mer av innholdet på nettavisen er åpent for alle, og ved at det finnes et eget og billigere digitalt abonnement.

For BT, som er i en hard konkurranse på digitale nyheter med BA.no, så er dette en naturlig modell. BA-redaktør Anders Nyland hadde garantert ønsket seg en modell hvor enda mer av BT-forsiden var reservert betalende lesere, for han hadde det gitt en mulighet til å vokse enda mer.

Erfaringene til DT og Tønsberg Blad og Glomdølen og andre aviser med denne modellen er at den ikke svekker den digitale posisjonen, både DT og Glomdølen har hatt en liten vekst i totale brukere i året etter innføringen viser de siste tallene fra Forbruker &Media-undersøkelsen som kom i september.

Til gjengjeld har ikke denne modellen ført til like stor effekt på å bremse papiropplagsfallet som det Fædrelandsvennen har hatt med sin store omlegging. (Får ikke lenket til fvn.no sin sak om dette, fordi den ligger bak betalingsløsning). Men til gjengjeld har Fævennen og andre aviser med omfattende betalingsløsninger tapt omlag 20 prosent av sine digitale lesere.

Valget av løsning viser dermed at BT ikke vil tape den digitale posisjonen i Bergen, og ikke vil tape terreng til BA. Så blir det spennende å se på utviklingen til BT, og ikke minst om de vil lansere nye produkter og retninger når kundegrunnlaget for betalt digitalt journalistikk øker.

Her skriver BTs sjefredaktør Gard Steiro om omleggingen, både den digitale modellen og avisdesignet som sikkert også denne gangen gir avisen fine priser. Og her er han i nettmøte i dag.

 

2 kommentarer om “Bergens Tidende startet med betalt digitalt innhold

  1. Med mindre saken i FVN er skjult for ikke-abonnenter, kan du jo lenke til saken, så er det opp til brukeren om han eller hun vil betale :-)

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Du kan bruke disse HTML-kodene og -egenskapene: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>