45 mediebedrifter fikk siste nytt om erfaringene med betalt digitalt innhold

21. januar var over 115 deltakere fra 45 mediebedrifter og medieorganisasjoner samlet i VG-auditoriet for å presentert erfaringene med betalt digitalt innhold i Norge. Seminaret var arrangert av medienes Stup-ordning, Institutt for journalistikk og Mediebedriftenes landsforening.

Det er stup-ordningen som har arrangert og betalt for de seminarene jeg har holdt i Oslo, Bergen, Stavanger og Bodø, og som også kommer i Molde onsdag 29. januar.

Her er presentasjonen jeg holdt på seminaret.

<iframe src=»http://www.slideshare.net/geirbore/slideshelf» width=»615px» height=»470px» frameborder=»0″ marginwidth=»0″ marginheight=»0″ scrolling=»no» style=»border:none;» allowfullscreen webkitallowfullscreen mozallowfullscreen></iframe>

 

Det ble et godt seminar i beste norske dele-ånd hvor mange mediebedrifter delte sine erfaringer.

Analysesjef Ragnhild Olsen fortalte om Amedia sine erfaringer med seks aviser som har betalingsløsninger, inkludert min tidligere avis Drammens Tidende hvor vi startet juni 2012 uka etter at Tønsberg blad startet den tilsvarende pluss-modellen. Det er allerede blitt lenge siden. De seks avisene har omtrent 30000 innloggede brukere i måneden fra en abonnentsgruppe på 150000 i de seks avisene.

Aftenpostens analysesjef Kristina Stamnes delte Aftenpostens ferske erfaringer fra de som den første store avisen startet med metermodellen for under to måneder siden.

Avisen har til nå fått omlag 90000 registrerte digitale brukere, og omtrent halvparten er innlogget daglig. Det er litt mer enn forventet da de startet opp.

Avisen hadde lært mye av andres erfaringer, fra betalingsløsningen som Fædrelandsvennen utviklet for Schibsted til metermodellen til New York Times, analysedelen til Financial Times, Helsinki Sanomat sin metermodellen, søsteravisen Svenska Dagbladet og Hamburger Abendblatt. Sistnevnte innførte blant annet begrepet fuck you-perioden om den første tunge tre månedene hvor mange ikke-abonnenter var kritiske til en betalingsløsning, men så gikk det bedre og det kom en ketsjup-effekt. Men i Norge møtte Aftenposten lite kritikk, mest sannsynlig fordi mange andre aviser har gått foran.

Espen Olsen Langfeldt presenterte VG.no sine erfaringer med det digitale abonnementet VG+. Det er en av de få rendyrkede digitale betalingsavisene, og har stødig bygd seg opp mange abonnenter de siste årene. Det siste året har de fått flere rene digitale abonnenter enn mange mellomstore norske aviser som Drammens Tidende og Fædrelandsvennen, men så er da prisen også en fjerdedel.

 

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Du kan bruke disse HTML-kodene og -egenskapene: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>