Betalt digitalt – BT går litt på vannet

Bergens Tidende melder at avisen har klart å kombinere en foreløpig stopp i opplagsfallet med en digitalvekst etter innføring av betalingsløsningen i oktober.

Det er interessant fordi det til nå har vært et valg når man har valgt å innføre betalingsløsninger på innholdet. mellom å miste avislesere eller å miste digitale brukere. BT kan være den første avisen som klarer å kombinere begge målene. Og det er litt som å gå på vannet i medielandskapet, selv om det er vanskelig å trekke en konklusjon etter tre måneder og en hektisk salgsinnsats.

For dette har vært resultatet til nå:

  • Enten så lukker man hele eller mesteparten av nettsiden. Resultatet kan føre til at opplagsfallet stopper opp, men til gjengjeld så mister man digitale brukere. Fædrelandsvennen og Haugesunds avis er de to største avisene som har lukket omlag totredjedeler av innholdet med en betalingsløsning som gjør at abonnenter og andre betalende får tilgang. Dette har redusert antall daglige brukere med omlag en tredel. Sandefjords blad er den eneste dagsavisen som har krevd betaling for alt innholdet. Avisen tapte omlag 45 prosent av antall daglige brukere etter oppstarten for et år siden. Jeg har ikke sett tall for opplagsutviklingen. Hallingdølen og Saltenposten er to tredagersaviser som har gjort det samme, og med omlag det samme fallet i antall daglige brukere. Hallingdølen har reist verdens rund som pioneravis på området, med sitt fine ordspill på konseptet Ål incusive (siden de har redaksjonen i Ål.

 

  •  Flere aviser har klart å beholde sin digitale posisjon etter innføring av betalt digitalt innhold, men uten å stoppe opplagsfallet. Drammens Tidende, Tønsberg Blad er to større lokalaviser og Glåmdølen en litt mindre lokalavis fra 2012. Regionsavisene Stavanger Aftenblad kom på i mai. Felles for disse er at opplagsfallet har fortsatt, selv om Aftenbladet i høst meldte om en forbedring.

 

  • Bildet ser ikke helt ulikt ut i andre land, selv om det er få som er så åpne om tallene som norske medier.

Derfor er det interessant hvis BT nå klarer å beholde digitalvekst med en stans i opplagsfallet. Det skyldes heller ikke billigsalg, fordi det er ikke inkludert oppstartsabonnentene som i praksis fikk det gratis en periode sent i høst.

Jeg har ikke sett BTs egne analyser, men det kan være flere grunner til at avisen har nådd målet etter den første oppstatsperioden:

  • Ekstra salgsinnsats i kjølvannet av en stor oppstartskampanje.
  • Bygge på erfaringene fra de andre Scibsted-avisene. Fædrelandsvennen var blant de første, og har lært mye av hvordan de ulike komponentene skal settes sammen både med teknologi, markedsføring og dialog med leserne. Schibsted har en av de bedre betalingsløsningene SPid, og har fått en bra pakke for å følge opp abonnentene.
  • Innholdet er selvsagt helt grunnleggende. BT kan ha et mer profilert og kjent innhold som er attraktivt for lesere utenfor det vanlige nedslagsfeltet. Avisen har mer tydelige stemmer og er mer priset for innholdet enn både Fædrelandsvennen og Stavanger Aftenblad.

Hvis BTs opplagseffekt holder seg, så vil det være en stor motivasjon for de som prøver ut betalingssløsninger, også utenfor det norske mediemarkedet. Erfaringene til nå har vært såpass blandet i alle marked at et norsk «case» som forener digitalvekst og opplagseffekt vil vekke oppsikt.

Det blir også interessant når opplagstallene for 2013 kommer om en måned å se hvordan langstidseffekten av Fædrelandsvennens betalingsinnføring våren 2012 slår ut på det første helåret med opplag.

Mer om de norske og internasjonale erfaringene med betalt digitalt innhold på et eget seminar  21. januar i Oslo. Arrangeres av Stup-ordningen, som administreres av mediebedriftenes landsforening og Norsk journalistlag. Jeg har  vært engasjert av Institutt for journalistikk i høst for å arrangere slike kurs.

69 påmelde hittil, så det er fremdeles noen plasser igjen i VG-auditoriet.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Du kan bruke disse HTML-kodene og -egenskapene: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>