Leserdialog – gode erfaringer fra lokalavisene

Aftenposten vil besøke 250 husstander for å komme i dialog med leserne, og det er et fornuftig grep fordi dialog med leserne blir mer og mer avgjørende. Selv om avisen har hauger av fokusgrupper og leserpaneler og spørreundersøkelser, så er det alltid bra å komme ut og snakke ordentlig med engasjerte lesere.

Dette er gjort av flere lokale mediehus tidligere, men god suksess. Avisa Nordland har fått internasjonale priser i unge lesere-konkurranser for sin dialog med lesere fra 20 til 40 år det siste året. Konklusjonen til Avisa Nordland var at det viktigste for å ha et godt forhold til sine unge lesere er nettopp å ha en aktiv dialog med dem. Det er viktigere enn mye annet som også man kan tenke seg er viktig for å tiltrekke seg unge lesere.

Jeg var med på et tilsvarende løp med Drammens Tidende våren 2012, da besøkte vi 70 husstander i de fire store kommunene Øvre Eiker, Nedre Eiker, Drammen og Lier. Da var det mer generelt mot alle avisleserne, og ikke bare de unge. Dette var en del av vår satsing på dialog med leserne, fordi det er viktig å snakke direkte med dem i tillegg til de som nås digitalt på direkte kanaler og sosiale medier.

Her er en bloggpost som oppsummerer erfaringene med dialog fra over ett år tilbake i den daværende redaktørbloggen i DT

Opplands arbeiderblad har også et bra prosjekt hvor redaktøren og andre ansatte ringer abonnenter som har sagt opp for å få innspill, skriver Journalisten.

 

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Du kan bruke disse HTML-kodene og -egenskapene: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>