Trafikkmaskinen du ikke vil miste, høy kvalitet på betalt digitalt, og andre interessante digitale bidrag i uke 1

Her er en interessant grafikk som viser hvor viktig en enkeltmedarbeider kan være for driften av et nettsted. Amerikanske mediesuksessen Gawker lever bra på å finne annet innhold og spre det på sosiale medier gjennom å velge riktige saker og presentere dem riktig. Neetzan Zimmerman heter den store helten her, og nå slutter han og dermed forsvinner 10-15 millioner sidevisninger per dag. Her er arbeidsmåten presentert av Wall street journal.

Selv om utslagene er ekstreme i dette tilfellet, så bekrefter dette verdien av god frontredigering. De som er interessert i dette temaet kan melde seg på frontsjefkurset jeg arrangerer for Institutt for journalistikk i mars.

Betalt digitalt innhold krever mer kvalitet

Leserne vil i større grad ha kvalitetsjournalistikk når det betales for nettnyheter enn åpne nyheter, er den litt tabloide oppsummeringen i Klassekampen av erfaringene til Bergens Tidende. Avisen startet med betalt digitalt innhold i oktober, og adm. dir Andreas Torsheim sier at leserne vil betale for mange dype saker. Det viser mest-lest listene for det betalte innholdet.

Dette er i tråd med erfaringene fra endel andre medier, og er strengt tatt ikke veldig merkelig siden det i stor grad er allerede betalende papirabonnenter som har skaffet seg digital tilgang til innholdet som det kreves betaling for.

Det blir også mer om erfaringene fra betalt innhold i norske og utenlandske medier på seminaret som jeg er med å arrangere for Stup, Institutt for journalistikk og Mediebedriftenes Landsforening 21. januar. Påmelding her.

NYtimes presenterer sine beste digitalreportasjer fra året som gikk.

Når vi først snakker kvalitet på betalt digitalt innhold, så er denne oversikten over 20 digitale reportasjer i NYTimes imponerende. Mer enn konkurrentene tilsammen, sier noen kommentarer på twitter.  

 

Sosiale medier: Face taper ansikt hos de unge

Denne har nok flere fått med seg, men her er lenken til studien som viser at Facebook mister posisjonen hos de unge brukerne. Nå er det mange som sliter med å nå de unge, men det stemmer bra med tenåringserfaringene i eget hus. Idrettslaget som posterer på facebook lykkes bedre med å nå fedrene enn idrettsungdommene fordi de ikke er så ofte på FB.

 

Reklame forkledd som reportasje

The Guardian skriver om utvikling av native advertising, som er det engelske begrepet på reklame som skal se ut som redaksjonelt innhold. Dette finnes på de fleste nettsteder, forskjellen er hvor tydelig det er markert at det er annonser gjennom stikkord og fonter/farger som skiller seg fra det andre innholdet. Her er praksis svært ulikt hos ulike medier i ulike land. I Norge er det et krav i Vær Varsom-plakaten og tekstreklameplakaten at det skal skille seg ut, og det er utledet av dette at det skal være merket som annonse, og skille seg med font og design. Grensene er nok litt variable.

Men det er verd å merke seg at på den andre siden av kjølen har Schibstedt lansert mobilnyhetsstedet Omni.se, som tjener penger på slik redaksjonelt utseende reklame som ikke er merket med annonser. Nettstedet vant priser omtrent før det var lansert, men ville altså gått på en smell i norske Pressens faglige utvalg hvis noen hadde klaget dem inn her.

Hvorfor nyheter er den beste måten å treffe annonsemarkedet på

Mens annonsørene løper etter nye markedsføringsformer, så viser denne artikkelen hvorfor nyheter fortsetter å være en så god arene å annonsere på. Ad-age skribenten anbefaler annonsørene å bruke mer penger på digitale nyheter.

Digital kompetanse for journalister: Ti innspill for å starte året bra.

Journalism .co.uk har laget en interessant liste med råd for å fornye og rydde opp i den digitale kunnskapen.

 

Digi-trender: PC holder stand.

Hvor Ipad og andre tablets ikke kommer til å overta for PC med det første, selv om det selges utrolig mange av dem.

 McKinsey har laget sin oversikt over ti it-trender for tiåret som kommer. Årsskifter er full av slike, men disse folka har jo litt oversikt så det er greit å kikke på hvis man har tid til det. 

 

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Du kan bruke disse HTML-kodene og -egenskapene: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>