Noe trist og noen gode råd i årets siste uke

Okei, fortsetter for tredje uke med en oversikt over den siste ukens digitale lenker jeg har festet meg med, og som det er greit å ta vare på og videreformidle på denne bloggen.

Den triste oversikten først: 71 journalister drept på jobb i 2013. Men det er 20 prosent færre enn året før, men mer enn dobbelt så mange er kidnappet, viser rapporten fra Reporters without borders. Syria, Somalia og Pakistan er de verste landene. Men så følger to nye land: India og Filippinene. Hmm.

Og når vi først er på det problematiske: 211 journalister er fengslet, viser en annen rapport. Litt bedre enn i 2012, men det nest verste året på 2000-tallet. Det er noen forbedringer i verstingland som Tyrkia og Iran, hvor tallene er lavere for i år. Mens Kina ligger stabilt på det samme nivået.

Ikke så viktig, men likefullt noen bransjer som gikk på en nedtur i 2013:

På et helt annet nivå, men også en utfordring for mediebransjen, er den økonomiske utsikten for trykte medier. Siden 2005 har tallet på trykte annonseinntekter for mediebransjen blitt redusert med 30 milliarder dollar i USA, og er redusert med 60 prosent, ifølge denne artikkelen som ser på medieutfordringene for 2014 i et amerikansk perspektiv. Det sier noe om utfordringene for avis- og magasinbransjen, og trykte medier er blitt en nisje for annonseindustrien.

En annen viktig utfordring som trekkes fram i artikkelen er betalingsløsningene som popper opp i USA som i Norge. For selv om de på enkelte områder virker etter hensikten, så gjør de det vanskeligere for bransjen å tiltrekke seg nye brukere. De fleste betalingsløsningene har som funksjon at de konverterer eksisterende betalende lesere til digitale formater. Det er viktig nok i seg selv, men dette er en aldersgruppe som vokser.

Bloggen er død, men formatet lever videre. Blogging er for 40-åringer med barn, og for dagens unge er det like naturlig å blogge som å kjøpe en CD, skriver denne bloggeren i 40-årene med barn på Niemanns lab. Men han mener bloggtanken er utviklet videre i nye formater, som de mange sosiale medietjenestene hvor det deles bilder og lenker og synspunkter.

Et pussig fenomen i 2013 er hvordan den hotte innholdsleverandøren Demand media vokste på å levere billig laget innhold tilpasset folks søkevaner, og deretter døde da Google endret på sine søkealgoritmer slik at slike innholdsfabrikker ikke nådde så høyt opp i søkene. Saken er kort oppsummert i bloggen til Adam Tinworth.

På vei opp:

Personalisering av mediene er sett på som neste skritt for nyhetsmedier, slik vi lesere forlengst er vant til fra Facebook og Google og Netflix mm. New York Times sin Open-blogg skriver om arbeidet med å få ferdig neste versjon av sin nettavis med personalifisering. Dette er andre bloggpost om emnet.

Journalister som klarer seg uten medier, men som går direkte til leserne. Denne utviklingen har forsterket seg, ifølge eksperter som er greit oppsummert i denne bloggen.

 

Gode råd f

Financial Times ti beste råd for sosiale medier. FT.com har nådd en million følgere på twitter, og det gjør at mediehusets råd for bruk av sosiale medier har en viss tyngde.

Her er ti andre engelske råd for hvordan journalister kan forberede seg til et nytt år i juletiden, fra de flinke folka i Journalism.co.uk. Det kan vel gjelde flere enn journalister, som å sikre personlige data i dataskyer og oppdatere personlige profiler, og friske opp digitale ferdigheter. Lykke til, enten dette skjer før eller etter nyttårsforsetten om å trene mer.

 

En hard debatt

Tyskerne har hatt en stor debatt om pornostreaming etter at mange tusen fikk et brev i posten fra et advokatfirma som hadde identifisert datamaskinene deres for å ha streamet porno fra et nettsted som viste materiale uten opphavsrett. Både identifiseringen av ip-adresser og kravet i seg selv skapte debatt. Men nå har domstolen i Køln stoppet kravene. Selv om det er ulovlig å laste ned opphavsrettslig materiale, så er det ikke nødvendigvis ulovlig å se på det i en streamet versjon, er konklusjonen.

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Du kan bruke disse HTML-kodene og -egenskapene: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>