Månedlige arkiver: desember 2013

Noe trist og noen gode råd i årets siste uke

Okei, fortsetter for tredje uke med en oversikt over den siste ukens digitale lenker jeg har festet meg med, og som det er greit å ta vare på og videreformidle på denne bloggen.

Den triste oversikten først: 71 journalister drept på jobb i 2013. Men det er 20 prosent færre enn året før, men mer enn dobbelt så mange er kidnappet, viser rapporten fra Reporters without borders. Syria, Somalia og Pakistan er de verste landene. Men så følger to nye land: India og Filippinene. Hmm.

Og når vi først er på det problematiske: 211 journalister er fengslet, viser en annen rapport. Litt bedre enn i 2012, men det nest verste året på 2000-tallet. Det er noen forbedringer i verstingland som Tyrkia og Iran, hvor tallene er lavere for i år. Mens Kina ligger stabilt på det samme nivået.

Ikke så viktig, men likefullt noen bransjer som gikk på en nedtur i 2013:

På et helt annet nivå, men også en utfordring for mediebransjen, er den økonomiske utsikten for trykte medier. Siden 2005 har tallet på trykte annonseinntekter for mediebransjen blitt redusert med 30 milliarder dollar i USA, og er redusert med 60 prosent, ifølge denne artikkelen som ser på medieutfordringene for 2014 i et amerikansk perspektiv. Det sier noe om utfordringene for avis- og magasinbransjen, og trykte medier er blitt en nisje for annonseindustrien.

En annen viktig utfordring som trekkes fram i artikkelen er betalingsløsningene som popper opp i USA som i Norge. For selv om de på enkelte områder virker etter hensikten, så gjør de det vanskeligere for bransjen å tiltrekke seg nye brukere. De fleste betalingsløsningene har som funksjon at de konverterer eksisterende betalende lesere til digitale formater. Det er viktig nok i seg selv, men dette er en aldersgruppe som vokser.

Bloggen er død, men formatet lever videre. Blogging er for 40-åringer med barn, og for dagens unge er det like naturlig å blogge som å kjøpe en CD, skriver denne bloggeren i 40-årene med barn på Niemanns lab. Men han mener bloggtanken er utviklet videre i nye formater, som de mange sosiale medietjenestene hvor det deles bilder og lenker og synspunkter.

Et pussig fenomen i 2013 er hvordan den hotte innholdsleverandøren Demand media vokste på å levere billig laget innhold tilpasset folks søkevaner, og deretter døde da Google endret på sine søkealgoritmer slik at slike innholdsfabrikker ikke nådde så høyt opp i søkene. Saken er kort oppsummert i bloggen til Adam Tinworth.

På vei opp:

Personalisering av mediene er sett på som neste skritt for nyhetsmedier, slik vi lesere forlengst er vant til fra Facebook og Google og Netflix mm. New York Times sin Open-blogg skriver om arbeidet med å få ferdig neste versjon av sin nettavis med personalifisering. Dette er andre bloggpost om emnet.

Journalister som klarer seg uten medier, men som går direkte til leserne. Denne utviklingen har forsterket seg, ifølge eksperter som er greit oppsummert i denne bloggen.

 

Gode råd f

Financial Times ti beste råd for sosiale medier. FT.com har nådd en million følgere på twitter, og det gjør at mediehusets råd for bruk av sosiale medier har en viss tyngde.

Her er ti andre engelske råd for hvordan journalister kan forberede seg til et nytt år i juletiden, fra de flinke folka i Journalism.co.uk. Det kan vel gjelde flere enn journalister, som å sikre personlige data i dataskyer og oppdatere personlige profiler, og friske opp digitale ferdigheter. Lykke til, enten dette skjer før eller etter nyttårsforsetten om å trene mer.

 

En hard debatt

Tyskerne har hatt en stor debatt om pornostreaming etter at mange tusen fikk et brev i posten fra et advokatfirma som hadde identifisert datamaskinene deres for å ha streamet porno fra et nettsted som viste materiale uten opphavsrett. Både identifiseringen av ip-adresser og kravet i seg selv skapte debatt. Men nå har domstolen i Køln stoppet kravene. Selv om det er ulovlig å laste ned opphavsrettslig materiale, så er det ikke nødvendigvis ulovlig å se på det i en streamet versjon, er konklusjonen.

 

Noen digitale førjulspakker

Okei, uke to i forsøket på å samle noen interessante lenker og debatter den siste uken. Den publiseres på juleaften, men er egentlig samlet sammen fredag og mandag. God jul.

Aftenposten har utviklet seg spennende digitalt i høst før og etter lanseringen av betalløsningen. Her er dagens bidrag til multimediapakker: Amagasinets reportasje fra Kronprins Haakons tur til Afrika. Det skjer endel med langformat og multimediapakker, og jeg syns Aftenposten har laget flere gode pakker. Afghanistan-pakka tidlig i høst er et annet eksempel. Her syns jeg for eksempel NRK kunne hatt endel å lære, med tanke på mulighetene det mediehuset har.

Men jeg stusser litt på at dette formatet ikke har noen utgang med innspill til andre gode saker fra A-magasinet. Det er «dead end» rent klikkmessig, jeg kunne tenkt meg å lest flere gode reportasjer når jeg først var i dette moduset.

Her er et annet blad som satser mye på litt annerledes fortellergrep. Eirik Urke er fotografen i Teknisk Ukeblad som har laget en fin billedpresentasjon av vår viktigste inntektskilde og største teknologiske prosjekt – livet på oljeplattform. Den er fortalt gjennom betabloggen til bladet, en fin oppfinnelse sikkert inspirert av den svært gode bloggen NRK Beta.

Her er en tre uker gammel sak fra Beta på noe av det samme som de to første lenkene, hvordan NRK kan formidle sine dybdereportasjer.

Medium er et nettmagasin som tester ut nye fortellermaler digitalt, her med en sak om musikkstreaming og hva det kunne vært. 

Her er forøvrig en oversikt fra noen engelsktalende medieledere på de viktigste digitale historiene i 2013, fra Journalism UK

 

Betalt innhold

Fremium-modellen er den som gir størst økonomisk uttelling for inntekt fra apper, viser denne oversikten som Mashable publiserte fredag.

Slik gikk det med de svenske nettavisene som har innført betalingsmodeller, viser en oversikt fra svenske Medievärlden. Omtrent som i Norge, ser det ut til. Men det skal jeg gå mer i detalj på i seminaret 21. januar i Oslo om erfaringene med betalt digitalt innhold.

Hva er livet etter innføring av betalt innhold? spør American Journalism review. Artikkelen stiller blant annet kritiske spørsmål til den harde betalingsmodellen som mange amerikanske og noen noen norske medier har innført, fordi det er så få mennesker innenfor betalingsløsningen at det er vanskelig å hente ut andre inntekter.

Sosiale medier

Delingen på facebook har gitt grunnlag for en ganske tydelig utvikling av journalistikk og nettsteder basert på deling av saker og mer trigget innhold og titler. Upworthy og Buzzfeed er de to mest markante, og denne analysen viser tydelig hvorfor: De slår alle andre medier ned i støvlene på Facebook

Markedsføringsreportasjer

I reklame- og PR-verden så er begreper som brandet content, content marketing og native advertising de virkelig store summeordene om dagen. Det handler stort sett om hvordan selskapene kan markedsføre seg gjennom reportasjelignende innhold formidlet på egne og andre kanaler. Litt ut fra erkjennelsen om at det er blitt så mye reklame at virkemidlene slår hverandre ihjel, og at man ønsker å bruke lesergrepene som fungerer i reportasjeformatene. Det er en stor diskusjon som ikke tas nå. Men her er en sak som heller litt kaldt vann i iveren. For er det virkelig slik at disse markedsføringsartiklene virker stort. Ikke følge denne oversikten fra Adweek, som viser til en analyse av spredningen til store amerikanske kampanjer.

Når vi først er på kritiske blikk på markedsføring, så skriver CNN Money om hvordan deler av medieindustrien er bygd på falskneri når det gjelder nettbruk av reklame.

 

Glasskulebidrag

Maria Garcia, en profilert medierådgiver som blant annet har hjulpet Aftenposten, har sine syv optimistiske spådommer for hvorfor det blir et bra år for mediene: Stikkord: Nye aviser oppstår, masse action i mobil, de unge hekter seg på nyhetsforbruket, multimediajournalistikken og datadrevet storytelling etablerer seg. Ganske opplagte ting, men greit utvalg.

Nieman journalism lab har publisert hele 24 bidrag om journalistikk inn i 2014. I meste laget å ta inn over seg, og jeg har ikke rukket å se hva som er interessant ut over selvfølgeligheter av det. Men et bidrag som virker interessant, er denne oppfordringen til mediene om å hive seg i gang med personaliserte nyheter siden det vokser opp en generasjon som har fått det siden sine første digitale opplevelser med spill, filmer og annet digitalt innhold fra barnehagealder.

Journalistikk

For de med sikkerhetsnoia: Slik kan journalister kryptere eposten sin, fra Poynter-instituttet i USA. 

Og for de med alvorlig noia: Slik vil de største mediene rapportere apocalypsen, i Buzzfeeds hysteriske parodi.

 

 

Fredag 13. posten – nette ting fra uke 50 2013

Okei, dette er en ren stjæling av making waves-bloggen sin gode vane med ukesoppsummering på deres interessefelt.  Men det er nå engang slik at det i løpet av en uke dukker opp en haug med interessante artikler og nyheter som det er greit å ha samlet et sted, så dette er en slags redigert og publisert bokmerkeliste for den siste uka.

  • Denne uka startet for alvor et av de spennende journalistiske prosjektene de siste månedene: Daily Mirrors digitale satsing med nye grafiske framstillinger av sakene, Ampp3d. Det har vært en debatt i Norge om presentasjon av digitale nyheter (skal komme tilbake til den), og jeg syns dette tiltaket med Martin Belam i spissen er spennende.  Hvis du leser bloggen hans, så forklarer han navnevalget (det må trikses litt for å finne gode og ledige url-er).
  • Forbes har laget en liste ved årsskiftet (som nesten alle andre) over fem selskap som gjør medieforbruket litt smartere dette året. Ampp3d er ikke med der, de startet jo nå, men blant annet er Circa med, et amerikansk selskap som gjør litt spennende nye ting i mobil nyhetsrapportering. Blant annet oppdateres man automatisk på det som er nytt i en sak siden sist.
  • Digital visualisering er en av de store medietrendene, og her kommer The Atlantic med en inspirerende og interessant oversikt over de viktigste økonomiske nyhetssakene i år fortalt med gode grafer.
  • Desembers store interndebatt i mediebransjen er NRKs digitaltsatsing. Forrige uke gikk Aftenpostens nye redaktør Espen Egil Hansen ut i Dagens Næringsliv og sa at NRKs ekspansive satsing var en utfordring for de kommersielle aktørene fordi den lå så tett opptil VG-nett og Aftenposten.no. Denne uken kom Olav Anders Øvrebø, med en litt mindre prangende redaktørtittel for VoxPublica, med et innspill at NRKs nettsatsing burde vært mer preget av kvalitetssaker og mindre preget av å få flest mulig klikk og brukere. NRKs nettsjef Sindre Østgård svarer i et innlegg at det vil NRK gjerne, og i en påfølgende twitterdebatt antyder han at NRK kanskje vil se på en funksjon hvor de kan speile annet innhold på en god måte – kanskje slik sol.no gjør i dag. (Disclaimer: Jeg har sittet i redaktørforeningen styre med Espen Egil Hansen, og har tidligere vært søker på digitaljobb i NRK, så jeg er litt inhabel og får heller utdype denne debatten ved en annen anledning)

 

  • Fikk sosiale medier for mye oppmerksomhet i valgkampen, spurte smarte Ida Aalen i en kronikk i DN tidligere i høst, og denne uka har hun lagt den ut digitalt på sin egen blogg. Det er selvsagt ikke noe ja og nei svar, og Aalen er god og nyansert på at det ikke var så mange som fulgte tett, og at det nok også på det politiske området så lar vi oss påvirke av vennene våre like mye som autoriteter, men at det har en to-stegs funksjon som gir det noe mer innflytelse enn de rene tallene.

 

Betalt digitalt innhold

  • Betalt digitalt innhold er en av årets store medietrender, og jeg er nok litt nerdede på dette i høst siden jeg har vært engasjert av Institutt for journalistikk for å lage dypdykk på dette området. Her er en studie som er aktuell i debatten om det er digitale annonseinntekter eller digitale brukerinntekter som er viktigst for mediebransjen framover. Den viser at enkelte aviser og magasiner faktisk har økt annonseinntektene etter overgang til betalt digitalt innhold. Det er nok ingen enkel debatt dette, men på samme måte som betalingsløsninger ikke kan redde mediebransjen så er det nok heller ikke så svart-hvitt som at betalt digitalt innhold ødelegger muligheten for å hente digitale annonseinntekter.
  • Norske Cxense seiler opp som et av de mest interessante norske leverandørene på medieområdet når det gjelder software og annonseløsninger, og markedsfører seg tungt med bigdata-løsninger.  Blant annet gir de medieselskapene mulighetene til å gi leserne innhold og annonser basert på tidligere bruk, og dermed interesseområder. Det er startet av tidligere Fast-grunder John Markus Lervik (som forøvrig er i en rettsak om sitt gamle selskap Fast for tiden, men det er en helt annen sak). Denne uken gikk også Haugesund avis forsiktig i gang med deres verktøy for å gi leserne en mer personifisert digitale utgave. Selskapet har også kjøpt danske Emediate, som er den største aktøren på dette markedet i Norden.

Ellers:

  • Avisa Nordland ble frikjent for ærekrenkelser i andre rettsrunde etter å ha tapt i første i den såkalte kirurgisaken. Lagmannsretten kom til en annen konklusjon enn tingretten i en av de større medierettssakene i år. Dermed fortsetter statistikken som sier at det skal svært mye til før medier blir dømt i Norge. De aller fleste saker ender med frikjennelser.

I Rogaland blir (nesten) alle nettaviser med betalt innhold

Nord-Jæren kan få verdens største konsentrasjon av nettaviser med betalingsløsninger for innholdet.

I dag har jeg holdt foredrag om erfaringene med betalt digitalt innhold, og med tilhørere fra de fleste lokale mediehus viser det seg nå at Rogaland, og spesielt Nord-Jæren, får en konsentrasjon av betalingsløsninger jeg ikke har hørt om noen andre steder i verden.

I januar vil omtrent alle lokalavisene ha innført en betalingsløsning for sitt digitale innhold, for da kommer Rogalands avis med sin løsning. Først ute var Stavanger Aftenblad, som før sommeren innførte sin betalingsmodell som den andre av Schibsteds norske aviser. Før sommeren kom også Haugesunds Avis, den nest største dagsavisen i fylket med sin løsning som kan minne mye om Fædrelandsvennens betalingskonsept. I høst har Nordsjø medier innført betalingsopplegg for flere av sine lokalaviser.

Først ute var Gjesdalsbuen, som gjorde dette samtidig som avisen gikk fra å lage to utgaver i uka til en større utgave og samtidig krevde abonnement fra alle digitale brukere. I november fulgte Jærbladet etter, og de andre avisene tilknyttet Jærbladet skal følge etter.

Og når Rogalands Avis gjør store endringer med å gå fra seks til tre aviser i uka, og innføre betalt innhold, så har vel omtrent rubb og stubb på Nord-Jæren innført dette.

Den eneste lokale større mediebedriften uten betalingsløsning blir da NRK Rogaland. Nå er ikke NRK Rogaland noen stor aktør på lokale nettnyheter, og Aftenbladet har valgt en såpass fleksibel løsning at det neppe vil skyve mye trafikk fra seg.

For Aftenbladet er det heller ikke den lokale konkurransen som er størst, men kampen om å være største nettaktør i området opp mot vg.no, facebook og i en viss grad finn.no.

Men på de lokale nyhetene, så kan vi dermed for første gang få en situasjon hvor alle lokale innholdsaktører, med da unntak av NRK Rogaland, har betaling på deler eller hele av nettsiden.

Det blir spennende å se om dette endrer leservanene og bruken. Og det kan gi grunnlag for diskusjonen om hvor tydelig NRK skal være i sin satsing på lokale nettnyheter i konkurranse med lokale mediehus som innfører betalingstjenester på deler eller hele innholdet.